Thursday, January 14, 2016

GIANE 35 : Pil Hormon dan jerawat

Semalam, aku pergi Celestial Avenue Sdn bhd (Pahang Polyclinic Surgery & Maternal Child Health Centre) dekat dengan Satay Zul East Coast Mall.

Waktu operasi klinik:

10.00 a.m - 1.00 p.m
3.00 p.m - 5.00 p.m
7.30 p.m - 9.30 p.m

Aku pergi sesi malam sebab siang sibuk bekerja. Aku ingatkan aku dah sampai awal, rupanya ada lagi awal dari aku. Ramai pulak tu, dalam setengah jam jugak tunggu nak jumpa doktor.
Bila dah sampai je turn aku... doktor pun tanya la.. apa masalah aku?
Aku pun jawab la yang period aku tak teratur dan ada masalah jerawat yang sangat seriusssss...


Mula-mula dia cakap hormon aku mungkin tak stabil sebab dia ada nampak jerawat kat muka dan misai atas bibir aku.. aku pun iyakan aje.. dia kan doktor..mesti la dia yang lebih tahu.. lepas dah puas sembang (sempat lagi bersembang) dia mintak nak scan rahim aku..
waktu nak scan tu, dia suruh bukak seluar.. mak aihhh, malu kot time ni... tapi nasib baik ada nurse.. jadinya dia la yang tolong aku baring dan letak kain kat perut buncit aku ni.. Lepas dah bubuh gel kat rahim, Doc pun scan.. dia kata takde mende pun.. kosong je.. jadi memang betul la telahan dia yang hormon aku ni tak stabil. Mana taknya.. siap boleh tumbuh misai kot kat atas bibir... macam laki dah.. Dia pun bagi la ubat ni nama dia GIANE 35... untuk stabilkan hormon raksasa aku ni... untuk jerawat aku pula, dia bagi antibiotik sebanyak 75 biji (nak suruh aku makan macam nasi ker..hehehe)
Tak dilupakan jugak krim malam untuk surutkan jerawat ni. GIANE 35 ni ada 21 biji pil je.. dalam sebulan tu kena makan 21 hari (berderet) lepastu 7 hari berhenti dan ulang lagi bulan seterusnya.


ini la GIANE 35. Tak boleh skip hokayy..
ni pulak Antibiotik yang Doc suruh makan

Lepas dah settle dekat klinik ni, aku pun melangkah keluar... dekat luar, nampak kecoh sangat.. rupa-rupanya ada kes ragut dekat area Malay Town tu.. Berani betul la peragut ni.. kat tempat awam pun boleh meragut lagi. Tak kesian ke dekat orang yang bersusah payah mencari rezeki halal, tapi engko pulak pi meragut. Ingatlah, doa orang teraniaya ni selalu termakbul. Dunia zaman sekarang ni.. dah tunggang terbalik.. huru hara.. kacau bilau.. semoga Allah sentiasa melindungi aku dan keluarga aku.. hmmm..

hah, berbalik semula cerita aku yang kat klinik tu.. Bulan depan nak kena jumpa Doc tu lagi.. Siap dah set tarikh lagi. Harap- harap dengan makan ubat ni, kulit dan badan  aku menjadi normal seperti zaman sekolah dulu..wuwuwuwuuw

Waktu nak bayar ubat ni.. nak nangis rasa.. TOTAL semua RM 210.00 kot. Terketor-ketor tangan nak bagi duit.
Mungkin sebab aku scan rahim kot. Takpe la, duit boleh dicari.. tapi rahim tidak... cewahh (tiba-tiba terbayangkan Rahim Razali pulok)
Memandangkan malam semalam start makan ubat, jadi hari ni aku dah nampak kesannya..
Period jadi lagi banyak, badan rasa letih, dan cepat mengantok.
Doc pernah pesan... nak stabilkan hormon ni ambil masa 3-6 bulan jugak.. tapi yang aku ni drastik sangat kot.. huhuhuh.. mungkin berbeza bagi setiap individu.


Itu saja untuk hari ni... yang ikhlas lagi kiut miut
Ms. Zee

3 comments:

  1. hi any progress tak lepas ambil giane 35. i baru start 1st cycle. x sure nak continue ke tak and untuk berapa lama.

    ReplyDelete
  2. hi... lepas mkn giane 35 ni, period dah kembali normal.. puas hati kot tgk period sndiri.. tp tu la.. tak blh mkn dlm tempoh masa yg lama..

    ReplyDelete
  3. Sy dahulu doc suruh makan diane 35

    ReplyDelete